Depressie en angst | Jo-La online coaching | TRIP-methode

5 Tips om je gedachten onder controle te krijgen

Het kan zomaar zijn dat jouw onverklaarde lichamelijke klachten veroorzaakt worden door jouw gedachten. Zeker wanneer je ook depressie en angst ervaart.

 

Die gedachten in je hoofd noem ik ook wel eens het stemmetje dat overal wat van vindt. Die je telkens weer naar beneden haalt. Het stemmetje dat precies weet waar jouw pijnpunten zitten en die je daarbij niet op de positieve manier komt helpen. Het stemmetje die jou letterlijk naar depressie en angst aanvallen kan brengen.

Hoe krijg je nou controle over de gedachten in je hoofd? 

Check deze tips:

  1. Ga eens bewust na welke gedachten er in je hoofd rond gaan en zet ze zo nu en dan gewoon eens stil. 
  2. Identificeer je niet met je gedachten. Je bent niet je gedachten. Je gedachten zijn de in woorden gevatte wil van je emoties. 
  3. Geef de stem in je hoofd een naam. Zo kun je er mee communiceren en plaatst je je gedachten buiten jezelf. 
  4. Ga mediteren, oefen yoga of iets anders waar je rust uit ervaart of ga juist iets doen waar je je hoofd productief bij moet gebruiken zoals een puzzel, een boek lezen, handwerken of iets dergelijks.
  5. Haal elke keer wanneer je merkt dat gedachten met je aan de loop gaan, 3 keer diep adem. Adem door tot in je buik. Je zult merken dat je hoofd daarna veel rustiger is. Blijf dit steeds herhalen, op een gegeven moment wordt het een gewoonte.

Bonustip: Wees je regelmatig bewust van je voeten en het contact dat ze maken met de aarde want het haalt je direct uit je hoofd.

Wanneer je bovenstaande tips regelmatig toepast zul je langzaamaan merken dat de depressie en angst aanvallen en dus ook je lichamelijke klachten steeds minder worden.

Geef jezelf de tijd want oude patronen verander je niet in één week, ze zijn immers ook niet in één week ontstaan. Begin eerst eens met de tip toe te passen die jou het meest aanspreekt, en ga eens op onderzoek uit waarom een andere tip je zo tegenstaat. Alles heeft namelijk iets te vertellen. Langzaamaan kun je steeds meer tips toepassen.

Wanneer je je resultaten in een boekje bij houdt maak je het voor jezelf inzichtelijk en heb je ook het gevoel dat je echt iets aan het veranderen bent, in plaats van dat je het in het ‘wilde-weg’ toepast. 

Heb jij het e-Book TRIP al gelezen?

Schrijf je  in op mijn maillijst voor tips en tricks over meer innerlijke rust en je krijgt het TRIP e-Book van mij kado.

         

      

De TRIP-community is mijn Facebookgroep, waar ik veel inspiratie, tips en tricks deel.

Ik zou het supertof vinden wanneer je je aanmeldt. Zie en spreek ik je daar?

Liefs, Jolanda